وبلاگ هنرجویان استاد امیر کریمی

وبلاگ هنرجویان و علاقه مندان استاد برجسته گیتار آقای امیر کریمی

وبلاگ هنرجویان استاد امیر کریمی

وبلاگ هنرجویان و علاقه مندان استاد برجسته گیتار آقای امیر کریمی

وبلاگ هنرجویان استاد امیر کریمی

درود بر شما، نگار کلهر هستم از هنرجویان استاد امیر کریمی، این وبلاگ را برای آشنایی بیشتر هنرجویان با همدیگر و علاقه مندان به گیتار ایجاد کردم. امیدوارم اطلاعات مفیدی در اختیارتون قرار بدم.

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

مصاحبه استاد امیر کریمی


مصاحبه استاد امیر کریمی بهترین مدرس گیتار اصفهان


امیر کریمی هنرمند جوان عرصه موسیقی

متن مصاحبه اخیر استاد امیر کریمی


مقدمه سردبیر:

ابتدا تشکر میکنم ازهنرمند گرامی جناب آقای امیر کریمی، هنرمند خوش آتیه ای که با هنرش صدای گیتار را بیش از پیش دلنشین، جذاب و خاطره انگیز کرده. زمانی که خدمت ایشان بودیم با یک فضای گرم و صمیمانه روبرو شدیم که نه تنها صحبت از ساز و گیتار بود بلکه آنچنان با هنرجویان رابطه دوستانه داشتند که بی شک میبایست علی رغم سن کم ایشان وی را معلم اخلاق در کنار هنرجذابش عنوان نمود. فضائل اخلاقی نیکو در کنار هنر دلنشین این استاد باعث گردیده که من همواره منتظر حضور ایشان در آموزشگاه باشم تا روند رو به رشد ایشان در زمینه تدریس را از نزدیک شاهد باشم چرا که اعتقاد بر این دارم که شرط موفقیت یک هنرمند صداقت و اخلاق نیکو می باشد.

اما در مورد تکنیک و سبک نوازندگی ایشان معتقدم تکنیک نوازندگی ایشان تلفیقی از تکنیک های نوازندگی پیک و پنجه است که باعث پیوند تکنیک ها در سبک های پاپ، جز، بلوز و فلامنکو شده که در پیاده سازی این تکنیک نوازندگی، این هنرمند خوش آتیه نقش بسزایی را ایفا میکند و به زعم بنده ایشان در این زمینه بسیار کوشا میباشد به طوری که دو جلد کتاب آموزشی در این زمینه به چاپ رسانده اند که در بسیاری از آموزشگاه ها در حال تدریس است به همین دلیل با این هنرمند و مدرس جوان مصاحبه ای انجام داده ایم که در ذیل می خوانید.


سر آغاز:

امیر کریمی زاده ی 3 شهریور 1371 فعالیت هنری خود را از سال 1383 آغاز نمود، او به مدت 5 سال و به صورت فشرده و مستمر از محضر اساتید صاحب نامی همچون استاد بابک اژدری بهره برد و به صورت غیر مستقیم تحت آموزش گیتاریست های برجسته کشور آلمان، آقای پیتر فیشر و خانم لورا اشمایکل قرار گرفت، در این میان دوره هایی همچون سلفژ و دروس تخصصی موسیقی کلاسیک را نزد مدرسین نام آشنای این حوزه گذراند. به واسطه استعداد منحصر بفرد و پشتکار فراوان وی، در سال  1388 مورد توجه اساتید موسیقی و جامعه هنری قرار گرفت و خیلی زود جایگاه خود را در عرصه نوازندگی گیتار پیدا نمود، در سال 1389 به صورت جدی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نمود و هم اکنون نیز مشغول به تدریس ساز گیتار (پاپ – کلاسیک – فینگرپیکینگ – فیوژن) و دروس تخصصی موسیقی کلاسیک در برترین آموزشگاه ها و آکادمی های موسیقی استان اصفهان میباشد.

 

مطالعات وی:

امیر کریمی فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر می باشد اما همواره فعالیت های موسیقیایی را در اولویت کار خود قرار داده و بخش اعظم برنامه ها و وقت خود را به آموزش موسیقی و فعالیت های متعدد در این عرصه اختصاص داده است. وی در طول مدت فعالیت خود درکنسرت ها و اجراهای متعددی شرکت کرده و توانسته سابقه ای قابل توجه و درخشان برای خود به دست آورد، همچنین با شرکت مستمر در مسترکلاس های اساتید و نوازندگان مطرح بین المللی همچون آقای خوان مارتین و خانم دکتر لیلی افشار، همواره کوشش در بروزآوری دانش خود نموده است.

 

اعتقادات وی در تدریس موسیقی:

امیر کریمی در تدریس خود از کتب و منابع معتبر و شناخته شده اروپایی و آمریکای استفاده میکند و همواره اعتقاد و کوشش وی در جهت تلفیق منابع روز دنیا با موسیقی و ذائقه با اصالت و غنی ایرانی بوده است، از همین روی تاثیر این تلاشها در تنظیم های قطعات منتشر شده در کتاب وی مشهود است. او معتقد است که تدریس موسیقی همواره باید جریانی پویا و جاری باشد و هرگز نمیتوان به داشته های کنونی بسنده نمود و همیشه باید در پی استفاده از جدیدترین متد ها و منابع آموزشی در این عرصه بود.

 

فصلی نو در نوازندگی گیتار:

او در کنار مسیر اصلی فعالیت خود، بخشی از وقت خود را صرف مطالعات وسیع و تحقیقات گسترده در انواع شاخه های موسیقی از جمله سبک شناسی و متودولوژی نوازندگی نموده است، حاصل این تلاشها وترکیب آنها با خلاقیت و دانش وی، منجر به ابداع و پایه گذاری متدی جدید و منحصر بفرد در این عرصه شده است . وی در جهت ثبت یافته ها و ابداعات خود برآمد، از این روی در زمستان 1393 شروع به تالیف کتابی در این زمینه نمود و در تابستان 1394 موفق به انتشار "متد گیتار فینگرپیکینگ: ظرفیتی جدید در نوازندگی گیتار" شد و هم اکنون پایه گذار این متد نیزمحسوب می شود.

از دیگر فعالیت های شاخص و قابل توجه امیر کریمی میتوان به عضویت رسمی در تشکیلات صنفی خانه موسیقی ایران، عضویت رسمی در کانون نوازندگان کلاسیک ایران، برگزاری رسیتال ها و کنسرت های آموزشی و حرفه ای متعدد، تشکیل و سرپرستی ارکستر بزرگ پاپ شهرستان شاهین شهر، تدوین کتب و جزوات متعدد آموزشی و دریافت تقدیرنامه های متعدد در این حوزه و همکاری با دیگر هنرمندان، گروه ها و ارکسترهای استان و کشور اشاره نمود.


امیر کریمی          امیر کریمی

 

1- فراگیری ساز گیتار را چه سالی و زیر نظر چه کسی آغاز کردید؟

فراگیری گیتار را از سال 1383 هنگامی که تقریبا 12 ساله بودم برای اولین بار نزد استاد بابک اژدری آغاز نمودم. در ادامه نیز توانستم از محضر دیگر مدرسین و نوازندگان برجسته کشوری و بین المللی بهره مند شوم.  مایلم از همین طریق مراتب تشکر و قدردانی خود نسبت به تلاش ها و زحمات ارزشمند این اساتید گرانقدر را اعلام نمایم.

 

2- سبک های تخصصی شما چیستند راجب آن توضیح دهید؟

تمرکز اصلی و علاقه شخصی من در نوازندگی، سبک های کلاسیک، پاپ و سبک های تلفیقی نوین همچون پاپ - کلاسیک  میباشد و لیکن تکنیک نوازندگی من، که به لطف خداوند مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته و با اقبال عمومی مواجه شده است، تکنیک "فینگرپیکینگ" است که در ادامه توضیحاتی در این خصوص خواهم داد.

 

3- نظرتان راجع به متدهای موجود در بازار موسیقی ایران چیست؟ مشکل متدهای حاضر را چه میدانید؟

امروزه به لطف پیشرفت فناوری های ارتباطی نوین و سهولت گردش اطلاعات دسترسی به منابع آموزشی مختلف آسان شده است اما بگذارید در ابتدا نکته ای را عرض کنم، کلام بنده در خصوص متدهای استانداردی است که در سطح کشور و جهان معتبر و شناخته شده هستند، هم اکنون کتاب هایی همچون متد گیتار آکسفورد اثر دبی کرکنل، مجموعه متدهای پراگرسیو اثر گری ترنر و برنتون وایت، مجموعه متد های چاپس اثر باک براون و... منابعی هستند که شاهد استفاده از آن ها در امر آموزش گیتار هستیم، البته کتب و منابع بسیار خوبی هم توسط اساتید و مدرسین کشورمان تهیه و تدوین شده است که قابل توجه نیز هستند. به عقیده بنده این متدها به خودی خود مشکلی ندارند البته قطعا تمامی آنها به صورت تخصصی میتوانند مورد نقد و بررسی دقیق قرار گیرند که از حوصله این پاسخ خارج است اما به طور کل باید اینگونه عرض کنم مشکلات اصلی از جایی شروع میشوند که از این متدها با برنامه ریزی و هدف گذاری های اشتباه استفاده میشود. باید توجه داشته باشیم که صرفا با آموزش و تمام کردن دو  سه جلد کتاب هرگز نمیتوان نوازندگان حرفه ای تربیت کرد، تمامی مولفین صاحب نام بین المللی بر این باورند که باید به صورت هم زمان از منابع مختلفی که در راستای هدف نهایی قرار دارند استفاده نمود. در هر سبک و سیاقی مباحث فنی و تکنیکی بسیار وسیعی مطرح است که به طور قطع هیچ کتابی تمامی آنها را پوشش نمیدهد. از این روی باور بده استفاده از منابع معتبر به صورت موازی و به صورت همپوشانی شده میباشد.

 

4- لطفا توضیحاتی در خصوص کتابتان تحت عنوان "متد گیتار فینگرپیکینگ: ظرفیتی جدید در نوازندگی گیتار" و  ویژگیهای منحصر بفرد آن بفرمایید؟

همانگونه که در عنوان این کتاب ذکر شده است این متد ظرفیتی جدید، جامع و کاربردی را به شما معرفی میکند که با استفاده هم زمان از پیک و پنجه ها و کاربرد حداکثری از ظرفیت های موجود دست راست (منظور دستی است که از آن برای زخمه زدن به سیم ها استفاده میشود که اصولا برای چپ دستها برعکس میباشد) شما را به نواختن قطعات مختلف به شیوه و سبکی جدید قادر می سازد. علاوه بر تسلط کامل به قطعات تنظیم شده برای سبک پاپ و استفاده از تمامی تکنیک ها و قوانین حاکم بر کنترل پیک، تلفیق مناسب پیک و ضربات پنجه ها امکان نواختن تکنیکی ترین و پیچیده ترین قطعات کلاسیک را نیز فراهم میکند. قطعات نام آشنایی از دوران مختلف موسیقی و از آهنگ سازان و نوازندگان شهیری همچون باخ، بتهوون، برامز، تارگا، ویلالوبوس، مرتز و... با سخت ترین تنظیم ها توسط این متد تست شده و مورد تایید و توجه صاحب نظران قرار گرفته اند. به عقیده بنده مهمترین مزیت این متد ایجاد تاچ و لحجه نوازندگی جدید و منحصر به فرد برای یک گیتاریست است. همچنین به واسطه استفاده از این روش چشم اندازی جدید برای تنظیم های قطعات مختلف در انواع سبک ها فراهم شده است که نمونه هایی از این تنظیم ها در سطوح مختلف و به صورت دسته بندی شده در این کتاب گنجانده شده است.

 

5- آیا روشهای تدریس و آموزش گیتار به نسبت گذشته فرق کرده است؟

بله قطعا همینطور است، امروزه پیشرفت و پیدایش تکنولوژی های نوین همانگونه که بر تمامی پدیده ها و ابعاد مختلف زندگی بشر و رفتارهای روزمره ما تاثیرگذار بوده است، در امر آموزش موسیقی نیز تاثیرات مناسب و حتی نامناسبی نیز داشته است. در همین راستا شیوه های نوین تدریس که در قالب مباحث پداگوژی نیز مطرح هستند هم دستخوش تغییرات زیادی شده اند. به عقیده بنده ذات موسیقی یک جریان جاری و توقف ناپذیر است که بسته به عوامل خیلی زیادی از جمله گذر زمان درحال تغییرات و تحولات فراوانی است، از این روی ما در طول تاریخ و اعصار مختلف شاهد پیدایش و ثبت آثار برجسته و ماندگار موسیقیایی بوده ایم و این روند نیز ادامه دارد. بنابراین در بحث های آموزشی نیز ما قطعا ملزم به ایجاد تغییرات مفید با توجه به شرایط کنونی زندگی و عوامل بسیار گوناگون و پیچیده ای که در امر آموزش گیتار دخیل هستند نیز هستیم.

 

 به عنوان پرسش پایانی با توجه به استقبالی که در سطح جامعه از ساز گیتار میشود، سبک فینگرپیکینگ تا چه حد توانسته پاسخگوی اشتیاق جوانان باشد؟

جوانان ما همواره به دنبال تجربه پدیده های نوین و کشف ناشناخته ها هستند، هم اکنون میتوانم با کمال خوشحالی به اطلاعتان برسانم که هنرجویان برجسته بنده نیز درحال پژوهش و کمک به توسعه و معرفی بیشتر این متد در سطح استان اصفهان و کشور هستند، در طی سالیانی که مشغول به تدریس هستم نیز تمام تلاش خود را برای معرفی و توسعه هرچه بیشتر این متد انجام داده ام. در همینجا نیز باید کمال تشکر را از همراهی مدیران محترم آموزشگاه ها، آکادمی ها و موسسات هنری که برای پیشبرد اهدافم به من اعتماد کرده اند را داشته باشم، همچنین مایلم به صورت ویژه تر از مسئولین و مدیران محترم آموزشگاه های موسیقی رودکی و شورانگیز که از ابتدا یار و یاور بنده بودند، جناب استاد تورج نحوی و جناب استاد محمد نحوی، به دلیل حمایت های صمیمانه، پشتیبانی همیشگی و اعتماد ارزشمندشان، کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.


منبع رسمی: www.karimimusic.com


توجه: این وبلاگ توسط هنرجویان ایشان جهت آشنایی بیشتر و تبادل نظر ایجاد شده و اداره میشود، خود استاد کریمی بر این  وبلاگ نظارتی ندارند و این وبلاگ متعلق به شخص ایشان نیست. 
۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۴۹
نگار کلهر